![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EKONOMIA SPOŁECZNA 2017-2018
Ekonomia Społeczna
O projekcie
Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej w okresie 01.01.2017 r. - 31.12.2018 r. realizuje projekt "Koordynacja ekonomii społecznej w województwie dolnośląskim" współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 - 2020, Oś Priorytetowa 9 Włączenie Społeczne, Działanie 9.4 Wspieranie gospodarki społecznej. Zaplanowane przez Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej działania Przedmiotem obejmują:
2. Sieci współpracy PES tworzenie regionalnych sieci podmiotów ekonomii społecznej (klastry) oraz włączanie podmiotów ekonomii społecznej w istniejących na poziomie regionalnym organizacje branże (sieci, klastry). 3. Sieć podmiotów reintegracyjnych tworzenie regionalnych sieci kooperacji podmiotów ekonomii społecznej o charakterze reintegracyjnym (CIS, KIS, ZAZ, WTZ) mających umożliwić wzajemne uczenie się, rozwiązywanie problemów specyficznych dla sektora, wymianę informacji oraz wsparcia tych podmiotów w osiąganiu standardów usług, itp. 4. Współpraca na rzecz reintegracji mająca na celu inicjowanie współpracy pomiędzy: PES, w tym o charakterze reintegracyjnym, jednostkami systemu pomocy społecznej, innym JST, w tym instytucjami rynku pracy, OWES. Zapewnieniu ciągłości procesu reintegracyjnego, zwiększenie liczny staży i praktyk w podmiotach ekonomii społecznej czy też w typowych przedsiębiorstwach. Budowanie współpracy międzysektorowej prowadzić będzie do zwiększenia synergii działań podejmowanych prze PES (zwłaszcza o charakterze reintegracyjnym, ) w procesie aktywności osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i wzrostu zatrudnienia w sektorze ekonomii społecznej. 5. Dolnośląska Platforma Współpracy na Rzecz Ekonomii Społecznej, którego celem będzie budowanie powiązań pomiędzy nauką, biznesem i ekonomią społeczną na poziomie regionalnym (spotkania, warsztaty, doradztwo, wymiana informacji). 6. Katalog produktów i usług mający na celu zwiększaniu widoczności podmiotów ekonomii społecznej jako dostawców produktów i usług oraz wspieranie sprzedaży produktów i usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej na poziomie regionalnym. 7. Współpraca z JST z sektorem ekonomii społecznej mające na celu budowanie współpracy JST z innymi podmiotami lokalnymi, zwłaszcza PES, w zakresie: tworzenia lokalnych planów rozwoju ekonomii społecznej (spotkania, wymiana informacji, dobre praktyki, doradztwo), stosowanie klauzul społecznych/społecznie odpowiedzialnych zamówień, zlecenia zadań PES. 8. Upowszechnianie wiedzy na temat usług użyteczności publicznej będzie realizowane w zakresie zlecania usług użyteczności publicznej PES. Prowadzony będzie monitoring zlecania usług użyteczności publicznej dolnośląskim PES, identyfikacja barier/problemów realizacji formy współpracy oraz rozpoznane dobre praktyki w celu upowszechniania.
9. Kontynuacja prac i zadań Dolnośląskiego Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej. Koordynacja prac czterech grup roboczych działających przy Komitecie:
10. Wyznaczenie Kierunków Rozwoju Ekonomii Społecznej mające na celu wyznaczenie kierunków rozwoju ekonomii społecznej, głównie poprzez monitorowanie i aktualizowanie Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej. 11. Reprezentowanie interesów sektora ekonomii społecznej obejmować będzie reprezentowanie interesów sektora ekonomii społecznej na poziomie regionalnym oraz włączenie ekonomii społecznej do strategii rozwoju województwa w obszarach związanych z rynkiem pracy, integracją społeczną, rozwojem przedsiębiorczości oraz innowacji, rozwojem usług użyteczności publicznej oraz innym priorytetami, w ramach których możliwy jest regionalny rozwój ekonomii społecznej. Zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem Uczestnictwa w Projekcie, w którym wyszególnione są m.in. dostępne formy wsparcia w ramach Projektu. Do udziału w organizowanych spotkaniach, konsultacjach oraz wizytach studyjnych zapraszamy członków, członków zarządu, pracowników oraz wolontariuszy: . podmiotów ekonomii społecznej (PES) . przedsiębiorstw społecznych (PS) . organizacji pozarządowych działających w obszarze integracji i pomocy społecznej . instytucji wspierających ekonomię społeczną . przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, w tym ich kierowników . przedstawicieli nauki . przedstawicieli biznesu
![]() ![]() ![]() ![]() Harmonogram
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kontakt
DOLNOŚLĄSKI OŚRODEK POLITYKI SPOŁECZNEJ
ul. Trzebnicka 42, 52-230 Wrocław
Zastępca Dyrektora DOPS - Izabela Łuków
Kierownik Działu Funduszy Unijnych - Magdalena Macura
Koordynator ds. ekonomii społecznej - Lucyna Pachciarz
Specjalista ds. organizacji spotkań - Dorota Butryn
Specjalista ds. współpracy - Sandra Kmieciak
Specjalista ds. doradztwa - Marta Lebiecka
Specjalista ds. współpracy - Anna Mokrzecka - Bogucka
Specjalista ds. współpracy z OWES Bartosz Rochmiński
Oferta
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Program Rozwoju ES
Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej w latach 2015-2016 realizował projekt Koordynacja ekonomii społecznej w województwie dolnośląskim. W drodze Uchwały Nr 1840/V/16 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 22 lutego 2016 r. został powołany Dolnośląski Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej. Komitet ten nadzorował pracę grupy roboczej ds. aktualizacji planu w skład grupy wchodzili przedstawiciele organizacji pozarządowych, podmiotów ekonomii społecznej, instytucji pomocy społecznej i uczelni. W wyniku prac grupy został zaktualizowany Program Rozwoju Ekonomii Społecznej w województwie dolnośląskim na lata 2016-2020. Został on przyjęty Uchwałą Nr 2966/V/16 Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 15 listopada 2016 r. Do pobrania: ![]() ![]() ![]() ![]() Jak uzyskać znak
JAK UZYSKAĆ CERTYFIKAT ZAKUP PROSPOŁECZNY?
1. Zapoznaj się z Zasadami przyznawania znaku 2. Wypełnij wniosek o certyfikację, ankietę podmiotu ekonomii społecznej oraz przygotuj pozostałe dokumenty (wymienione w ankiecie podmiotu) 3. Podpisz dokumenty i złóż wybierając jedną z form: a) Wyślij pocztą na adres: Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej ul. Hubska 7, 50-501 Wrocław b) Wyślij na adres e-mail: dops@dops.wroc.pl KTO MOŻE OTRZYMAĆ CERTYFIKAT? Podmioty ekonomii społecznej tj.: a. centrum integracji społecznej (CIS), b. zakład aktywności zawodowej (ZAZ), c. spółdzielnia socjalna, d. spółdzielnia inwalidów i niewidomych, e. spółka non-profit, fundacją, f. stowarzyszenie, g. inny podmiot, który spełnia definicję organizacji pozarządowej w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, h. osoba prawna i jednostka organizacyjna działającą na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, o ile prowadzą trwałą i efektywną działalność społeczną, jak również działalność ekonomiczną rozumianą jako zarejestrowana działalność gospodarcza, działalność pożytku publicznego lub inna działalność o charakterze ekonomicznym, i. pozostałe spółdzielnie o charakterze konsumenckim i wzajemnościowym (w tym spółdzielnie pracy). DODATKOWO: Podmiot: - ma siedzibę na terenie Dolnego Śląska; - prowadzi działalność o charakterze społecznym lub społecznie użytecznym na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, wykluczonych społecznie lub społeczności lokalnej; - funkcjonuje na rynku przez okres co najmniej 6 miesięcy; - jego działalność ma charakter ekonomiczny tzn., że podmiot musi w ostatnim okresie obrachunkowym posiadać nie mniej niż 30% przychodu własnych w ogólnej wartości przychodów (nie dotyczy ZAZ). INFORMACJA I BIURO ZNAKU ZAKUP PROSPOŁECZNY: Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej ul. Hubska 7 50-501 Wrocław Biuro Znaku: Anna Mokrzecka-Bogucka tel. 500 156 055 Fax. 71 770 42 30 Adres e-mail: a.mokrzecka-bogucka@dops.wroc.pl Dokumenty do pobrania: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapituła Certyfikująca
1. Czocher Arkadiusz Forum Aktywności Lokalnej 2. Gałka Bogusław Spółdzielnia Socjalna Patron, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Jeleniogórskie 3. Gałuszka Witold Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy 4. Izydorczyk Witold Wyższa Szkoła Bankowa 5. Łuków Izabela Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej 6. Nowak Irena Związek Pracodawców Dolnego Śląska 7. Wieteska Sławomir Fundacja Jagniątków 8. Wójcik Ewa Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej ![]() Podmioty Certyfikowane
Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej istnieje od połowy 2008. 70 % pracowników zajmujących się gastronomią, poligrafią i ogrodnictwem stanowią osoby
z niepełnosprawnością znaczną i umiarkowaną.
http://zaz.wroclaw.pl/ W drodze Zarządzeń Dyrektora Dolnośląskiego Ośrodka Polityki Społecznej we Wrocławiu został przyznany Znak Ekonomii Społecznej Znak Zakup Prospołeczny poniższym podmiotom: Akty prawne
. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Publikacje
. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Słowniczek Ekonomii Społecznej
Przedsiębiorstwo społeczne podmiot, który spełnia łącznie poniższe warunki: a) jest podmiotem wyodrębnionym pod względem organizacyjnym i rachunkowym, prowadzącym działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym lub działalność oświatową w rozumieniu art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, lub działalność kulturalną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.),której celem jest: i) integracja społeczna i zawodowa określonych kategorii osób wyrażona poziomem zatrudnienia tych osób: (1) zatrudnienie co najmniej 50%: -osób bezrobotnych lub -osób z niepełnosprawnościami, lub -osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, lub -osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, lub (2) zatrudnienie co najmniej 30% osób o umiarkowany m lub znacznym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub osób z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego; ii) lub realizacja usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej, usług opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3 zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157) lub usług wychowania przedszkolnego w przedszkolach lub w innych formach wychowania przedszkolnego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przy jednoczesnej realizacji integracji społecznej i zawodowej osób, o których mowa w ppkt i, wyrażonej zatrudnieniem tych osób na poziomie co najmniej 30%; b) jest podmiotem, który nie dystrybuuje zysku lub nadwyżki bilansowej pomiędzy udziałowców, akcjonariuszy lub pracowników, ale przeznacza go na wzmocnienie potencjału przedsiębiorstwa jako kapitał niepodzielny oraz w określonej części na reintegrację zawodową i społeczną lub na działalność pożytku publicznego prowadzoną na rzecz społeczności lokalnej, w której działa przedsiębiorstwo; c) jest zarządzany na zasadach demokratycznych, co oznacza, że struktura zarządzania przedsiębiorstwami społecznymi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co podmiot określa w swoim statucie lub innym dokumencie założycielskim; d) wynagrodzenia kadry zarządzającej są ograniczone limitami tj. nie przekraczają wartości, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; e) zatrudnia w oparciu o umowę o pracę, spółdzielczą umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną co najmniej trzy osoby, przy zachowaniu proporcji zatrudnienia określonych w lit. a. Podstawa prawna: Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykonywaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020. 2. Podmioty reintegracyjne - służące reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zaliczane są tu przede wszystkim: Zakłady Aktywności Zawodowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, Warsztaty Terapii Zajęciowej. 3. Podmioty działające w sferze pożytku publicznego - prowadzą działalność ekonomiczną i zatrudniają pracowników, lecz ich aktywność nie jest oparta na ryzyku ekonomicznym. Są to organizacje pozarządowe (np. fundacje, stowarzyszenia) prowadzące działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego. 4. Podmioty sfery gospodarczej utworzone w związku z realizacją celu społecznego lub te podmioty, dla których cel społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej. Można tu zaliczyć organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą, z której zyski wspierają realizację celów statutowych, Zakłady Aktywności Zawodowej, spółdzielnie, których celem jest zatrudnienie, pozostałe spółdzielnie celach konsumenckich i wzajemnościowym. Podstawą ekonomii społecznej są przedsiębiorstwa społeczne. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Programu Unii Europejskiej na rzecz przemian i innowacji społecznej wskazuje w art. 2 ust 1, że celem przedsiębiorstwa społecznego jest osiągniecie wymiernych, pozytywnych skutków społecznych, nie zaś wygenerowanie zysku dla właścicieli, członków i udziałowców. Przedsiębiorstwa społeczne działa na rynku świadcząc usługi lub wytwarzając towary pozwalające na osiągnięcie korzyści społecznych, a osiągane zyski wykorzystywane są do ich osiągania. Działalność ta powinna być prowadzona w sposób odzwierciedlający cel społeczny przedsięwzięcia. Jest zarządzane w odpowiedzialny i przejrzysty sposób, w szczególności poprzez zaangażowanie pracowników, klientów i zainteresowanych stron, których dotyczy działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Podmioty ekonomii społecznej, w tym w szczególności przedsiębiorstwa społeczne, mogą pełnić bardzo różnorodne funkcje, zaspokajając potrzeby swoich członków i podopiecznych oraz wykonując zadania na rzecz społeczności lokalnych. Często prowadzą działalność w sektorach, w których ani państwo, ani podmioty o charakterze rynkowym nie są w stanie skutecznie podejmować interwencji. Przedsiębiorstwa społeczne działają w wielu obszarach obejmujących m.in.: integrację społeczną i działalność na rynku pracy; dostarczanie usług publicznych, np. usług społecznych (edukacyjne, socjalne, zdrowotno - opiekuńcze), usług technicznych (np. w obszarze utrzymania zieleni miejskiej, remontowo-budowlane, recyclingu);dostarczanie usług o charakterze wzajemnym (np. ubezpieczenia wzajemne); dostarczanie usług na otwartym rynku; dostarczanie dóbr publicznych i rozwój wspólnot lokalnych; działalność handlowa i produkcyjna. Centrum Integracji Społecznej (CIS) to jednostka organizacyjna utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub organizację pozarządową, realizująca reintegrację zawodową i społeczną poprzez prowadzenie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym programów edukacyjnych, obejmujących m.in. nabywanie umiejętności zawodowych, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych oraz nabywanie innych umiejętności niezbędnych do codziennego życia. CIS nie jest samodzielnym podmiotem prawnym lecz formą prawną adresowaną do instytucji oraz organizacji pozarządowych pracujących z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. W grupie beneficjentów CIS są te same grupy osób, które mogą założyć spółdzielnię socjalną. Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym, podlegającym Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej. Środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie aktywizacji osób bezrobotnych i ich powrotu na rynek pracy. Ze środków Funduszu Pracy finansuje się: - zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia przedemerytalne, stypendia i dodatki szkoleniowe dla osób bezrobotnych, - działalność powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy (w tym wynagrodzenia pracowników), - koszty wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, - koszty szkolenia pracowników i bezrobotnych, - koszty opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, - koszty zleceń dla agencji zatrudnienia, - koszty tworzenia centrów aktywizacji zawodowej, - koszty badań lekarskich, psychologicznych i specjalistycznych, - refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa, - koszty związane z ustaleniem uprawnień do zasiłku i innych świadczeń z tytułu bezrobocia oraz przekazywaniem bezrobotnym należnych im świadczeń pieniężnych, - wydatki związanych z promocją oraz pomocą prawną zatrudnionym za granicą w ramach umów międzynarodowych, - prace interwencyjne, - koszty z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne refundowanych pracodawcy, - koszty związane z organizowaniem partnerstwa lokalnego oraz realizacją projektów pilotażowych, - koszty badań, opracowywania programów, ekspertyz, analiz, wydawnictw i konkursów dotyczących rynku pracy, - koszty wyposażenia i prowadzenia klubów pracy. Źródło: www.ekonomiaspoleczna.pl Klub Integracji Społecznej (KIS) to jednostka, której celem jest udzielenie pomocy osobom indywidualnym oraz ich rodzinom w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych oraz w podniesieniu kwalifikacji zawodowych, jako wartości na rynku pracy. KIS działa na rzecz integrowania się osób o podobnych trudnościach i problemach życiowych. To jednostka pomagająca samo organizować się ludziom w grupy, podejmować wspólne inicjatywy i przedsięwzięcia w zakresie aktywizacji zawodowej, w tym zmierzające do tworzenia własnych miejsc pracy. KIS zostaje powołany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub organizacja pozarządowa. Organizacja pozarządowa -organizacja obywatelska (założona przez obywateli lub ich organizacje) działająca z własnej inicjatywy na rzecz wybranego interesu publicznego i niedziałająca dla osiągnięcia zysku. Najważniejsze podmioty zaliczające się do tej kategorii to stowarzyszenia i fundacje. Fundacja-organizacja powołana dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo użytecznych (przy czym gospodarcze cele nie mogą być celami zarobkowymi). Fundacja jest powoływana przez osobę fundatora, którym może być osoba fizyczna, a także osoba prawna. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów, przy czym wartość jej środków majątkowych przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż 1000 złotych. Środki uzyskane z działalności gospodarczej powinny być przeznaczone na działalność statutową. Fundacje prowadzące działalność gospodarczą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców stają się przedsiębiorcami w zakresie tej działalności, mogą też zakładać jednoosobowe spółki kapitałowe, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Podstawa prawna: Ustawa z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach Stowarzyszenie-dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie w celach niezarobkowych, opierające swoją działalność na pracy społecznej członków. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach z zastrzeżeniem, że dochód z tej działalności będzie przeznaczony na cele statutowe, nie będzie przeznaczony do podziału między jego członków. Stowarzyszenia prowadzące działalność gospodarczą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców stają się przedsiębiorcami w zakresie tej działalności, mogą też zakładać jednoosobowe spółki kapitałowe, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Podstawa prawna: Ustawa Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. Źródło:www.ekonomiaspoleczna.pl Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest funduszem celowym, którego środki przeznaczane są na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Posiada własną osobowość prawną, posiada własny zarząd nadzorowany przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Środki PFRON przeznaczane są między innymi na: -rekompensatę pracodawcom podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (w postaci dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych oraz refundacji składek ubezpieczeń społecznych), -refundację składek na ubezpieczenia społeczne dla osób niepełnosprawnych, prowadzących działalność gospodarczą oraz niepełnosprawnych rolników i domowników, -przystosowanie i wyposażenie nowych i istniejących miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, -pomoc dla osób niepełnosprawnych, które rozpoczynają działalność gospodarczą/rolniczą lub tworzą spółdzielnie socjalne, -wsparcie imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych osób niepełnosprawnych, -turnusy rehabilitacyjne, -tworzenie warsztatów terapii zajęciowej i zakładów aktywności zawodowej, -zaopatrzenie osób indywidualnych w sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny oraz środki pomocnicze, -likwidację barier architektonicznych i komunikacyjnych, -wsparcie edukacji osób niepełnosprawnych, w tym szkoleń i doskonalenia zawodowego, -wsparcie organizacji pozarządowych, działających na rzecz osób niepełnosprawnych, -programy PFRON, adresowane przede wszystkim do osób indywidualnych, organizacji pozarządowych i jednostek administracji i samorządu (STUDENT, PEGAZ, KOMPUTER DLA HOMERA i in.), -współfinansowanie projektów wspieranych ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Przychodami Funduszu są głównie środki pochodzące z obowiązkowych miesięcznych wpłat, dokonywanych przez pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w ich zakładzie jest niższy niż 6%. Inne źródła przychodów: dotacje z budżetu państwa oraz inne dotacje i subwencje, spadki, zapisy i darowizny, dobrowolne wpłaty pracodawców, dochody z oprocentowania pożyczek, dyskonto od zakupionych bonów skarbowych, odsetki od obligacji emitowanych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz lokat terminowych, dochody z działalności gospodarczej. Z wpłat na Fundusz zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6%. Wskaźnik ten jest inny dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych, a także instytucji kultury oraz państwowych i niepaństwowych szkół różnego stopnia. Zwolnieni są także pracodawcy prowadzący zakłady pracy będące w likwidacji albo których upadłość ogłoszono. Wpłaty na Fundusz ulegają obniżeniu z tytułu zakupu usługi (z wyłączeniem handlu) lub produkcji zakładu pracy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności w wysokości co najmniej 10%. Strona funduszu: http://www.pfron.org.pl/ Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych . Spółdzielnia socjalna jest pierwszą w Polsce formą prawną, którą Ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych wprost określiła jako przedsiębiorstwo społeczne. Przedmiotem działalności spółdzielni socjalnej jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Spółdzielnia socjalna działa na rzecz społecznej i zawodowej reintegracji jej członków. Spółdzielnię socjalną mogą założyć: osoby bezrobotne, bezdomni realizujący indywidualny program wychodzenia z bezdomności, uzależnieni od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego, uzależnieni od narkotyków lub innych środków odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej, chorzy psychicznie, zwalniani z zakładów karnych, uchodźcy realizujący indywidualny program integracji, osoby niepełnosprawne. Spółdzielnię socjalną może założyć co najmniej pięć osób spełniających wymienione wyżej warunki, nie więcej jednak niż pięćdziesiąt. Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW) ubezpiecza swoich członków na zasadzie wzajemności, przy czym TUW nie jest nastawiony na zysk, a swoim członkom oferuje tanią ochronę ubezpieczeniową w zamian za składki pokrywające jedynie wypłacone świadczenia oraz koszty działalności. Zawiązana w ramach TUW grupa ubezpieczających połączona jest wspólnotą interesów jej członków. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej Źródło:www.ekonomiaspoleczna.pl Warsztat Terapii Zajęciowej (WTZ) -wyodrębniona organizacyjnie i finansowo placówka stwarzająca osobom niepełnosprawnym, niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskiwania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Zakład Aktywności Zawodowej (ZAZ) jest rozwiązaniem prawnym wprowadzonym Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ZAZ nie jest samodzielną formą prawną- jest organizacyjnie i finansowo wydzieloną jednostką, która uzyskuje status zakładu aktywności zawodowej. O utworzenie ZAZ ubiegać się mogą jednostki i organizacje wymienione w ustawie, których statutowym zadaniem jest rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych. ZAZ tworzy się w celu okresowego zatrudniania osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności i określonych w ustawie grup osób z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także przygotowania ich do życia w otwartym środowisku. ZAZ może prowadzić działalność gospodarczą. Zatrudnienie wspierane (socjalne) to forma wsparcia osób, które mają szczególne trudności w wejściu lub powrocie na otwarty rynek pracy np. są długotrwale bezrobotne. Z tej formy wsparcia mogą skorzystać osoby, które uczęszczały wcześniej przez co najmniej 6 miesięcy na zajęcia Centrum Integracji Społecznej (CIS) lub Klubu Integracji Społecznej (KIS). Na wniosek kierownika CIS, pracownika socjalnego (w KIS) lub samego zainteresowanego (uczestnika), może on zostać skierowany przez powiatowy urząd pracy do pracy u pracodawcy lub w CIS. Zatrudnienie wspierane polega na tym, że powiatowy urząd pracy może zrefundować pracodawcy lub CIS-owi część wynagrodzenia i składek zdrowotnych, należnych z tytułu świadczonej przez uczestnika pracy, jeśli zatrudnia go nie krócej niż przez 12 miesięcy. Wysokość refundacji może kształtować się następująco: 1) 100% zasiłku dla bezrobotnych wraz ze składką na ubezpieczenia społeczne, w pierwszych 3 miesiącach; 2) 80% zasiłku dla bezrobotnych wraz ze składką na ubezpieczenia społeczne, w 3 kolejnych miesiącach; 3) 60% zasiłku dla bezrobotnych wraz ze składką na ubezpieczenia społeczne, w następnych 6 miesiącach. Uczestnicy CIS lub KIS mogą też przy finansowym wsparciu starosty założyć spółdzielnię socjalną. Wsparcie może tu polegać na sfinansowaniu z Funduszu Pracy części składek należnych ZUS-owi, jak również na przyznaniu jednorazowej dotacji na rozpoczęcie działalności oraz na dofinansowaniu konsultacji, doradztwa, pomocy prawnej niezbędnej do założenia spółdzielni. Dokładnie zasady wsparcia przy zakładaniu spółdzielni opisuje Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucja rynku pracy. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Dolnośląski Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej
Dolnośląski Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej został powołany dnia 22 lutego 2016 r. w drodze Uchwały Nr 1840/V/16 Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
W składzie Dolnośląskiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej znajdują się następujące osoby: 1. Czocher Arkadiusz - Forum Aktywności Lokalnej 2. Gałka Bogusław - Spółdzielnia Socjalna Patron, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Jeleniogórskie 3. Gałuszka Witold - Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy 4. Góralewicz Jadwiga - Wrocławskie Centrum Integracji 5. Grzebieniak Ewa - Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy 6. Hamera Mirosława - Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych 7. Karaś Marek - Stowarzyszenie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości 8. Klag Piotr - Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej 9. Kołodziej Mariusz - Legnickie Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich 10. Kondracka Aleksandra - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 11. Kupczak Tadeusz - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bolesławcu 12. Lewandowska-Mika Maria - Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych 13. Łuków Izabela - Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej 14. Matuszko Zenon - Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej 15. Nowak Irena - Związek Pracodawców Dolnego Śląska 16. Piątkiewicz Agnieszka - Wojewódzka Rada Zatrudnienia 17. Weihs Waldemar - Fundacja Merkury 18. Wieteska Sławomir - Fundacja Jagniątków19. Wójcik Ewa - Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej 20. Żebrowska Czesława - Centrum Integracji Społecznej w Bystrzycy Kłodzkiej Załącznik: ![]() Grupy robocze
W ramach realizacji projektu "Koordynacja ekonomii społecznej w województwie dolnośląskim
w latach 2015-2016 funkcjonowało pięć grupy roboczych ds. reintegracji, ds. zatrudnia socjalnego,
ds. promocji, ds. edukacji, ds. aktualizacji Planu działające przy Dolnośląskim Komitecie Rozwoju Ekonomii Społecznej. W 2017 roku zostały one przekształcone w cztery grupy robocze ds. społecznie odpowiedzialnych zamówień, ds. reintegracji, ds. promocji i współpracy z biznesem, ds. aktualizacji planu.
W ramach projektu powołane zostały grupy robocze ds.: społecznie odpowiedzialnych zamówień, reintegracji, promocji i współpracy z biznesem, aktualizacji planu.
Grupa robocza ds. społecznie odpowiedzialnych zamówień Członkami grupy są przedstawiciele następujących instytucji: 1. Urząd Miasta i Gminy Międzybórz; 2. Urząd Miejski w Trzebnicy; 3. Urząd Gminy Czernica; 4. Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych; 5. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej; 6. Arte Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna 7. Stowarzyszenie na Rzecz Integracji Społecznej im. Św. Jadwigi Śląskiej; 8. Spółdzielnia Socjalna "Pasja" 9. Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Jeleniogórskie 10. Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej Członkami grupy są przedstawiciele następujących instytucji: 1. Fundacja Merkury; 2. Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży Szansa; 3. Fundacja Eudajmonia; 4. Sudecki Instytut Rozwoju Regionalnego; 5. Centrum Integracji Społecznej Gminy Bystrzyca Kłodzka; 6. UMWD, Departament Spraw Społecznych, Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych; 7. Ośrodek Pomocy Społecznej w Szklarskiej Porębie; 8. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Polkowicach; 9. Wrocławskie Centrum Integracji. 10. Główny Urząd Statystyczny we Wrocławiu Grupa robocza ds. promocji i współpracy z biznesem Członkami grupy są przedstawiciele następujących instytucji: 1. Objectivity Bespoke Software Specialist Sp. z o.o; 2. Fundacja Dom Pokoju; 3. Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna PANATO; 4. Fundacja Opieka i Troska; 5. Związek Pracodawców Dolnego Śląska; 6. Fundacja Imago, 7. Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych; 8. UMWD, Departament Spraw Społecznych, Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Członkami grupy są przedstawiciele następujących instytucji: 1. Fundacja Jagniątków, 2. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej, 3. Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy, 4. Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej, 5. Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej, 6. Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. 7. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 8. Wrocławskie Centrum Integracji, 9. Dolnośląska Rada Działalności Pożytku Publicznego, 10. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Baza PES
Poniżej udostępniamy bazy danych podmiotów ekonomii społecznej funkcjonujących w województwie dolnośląskim, opracowane na podstawie dostępnych rejestrów. Do pobrania:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jeżeli prowadzą Państwo podmiot, którego nie ma w poniższych bazach, podane dane są nieaktualne lub zaprzestali Państwo działalności, a mimo tego podmiot figuruje w bazie, prosimy o wypełnienie formularza, który zamieszczamy poniżej zgłoszenia bądź aktualizacje prosimy przesłać na adres: m.ziemianska(at)dops.wroc.pl. Mogą Państwo również wypełnić formularz zgłoszeniowy za pomocą strony internetowej do której link zamieszczamy poniżej:
Znak zakup prospołeczny
![]() W 2014r. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej zawarł umowę z Fundacją im. Królowej Polski św. Jadwigi z siedzibą w Puszczykowie, która określa zasady przyznawania znaku ekonomii społecznej Zakup Prospołeczny i udziela licencji na korzystanie ze znaku. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej jest jedyną instytucją certyfikującą w województwie dolnośląskim. Inicjatywa ma charakter społeczny i zarówno uzyskanie możliwości certyfikowania jak i używanie Znaku przez podmioty, są bezpłatne. Fundacja jak i Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej nie pobiera i nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu przyznawania znaku. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej od 2016 roku przyznaje certyfikaty znaku Zakup Prospołeczny na Dolnym Śląsku. Przyznany znak to wynik dbałości o stałe umocnienie rangi i wizerunku podmiotów ekonomii społecznej świadczących usługi i wytwarzających produkty o najwyższej jakości, wykonywanych z wyjątkową dbałością o wykorzystanie potencjału społecznego. CZYM JEST TEN ZNAK? Zosia Potemkin, Kierowniczka Centrum Integracji Społecznej Gminy Kłodzko (Zdobywcy Znaku) tak o nim opowiada: Certyfikat jakości znak Zakup Prospołeczny ma mówić o tym, że sprzedajemy wartościowe produkty dobrze wykonane i społecznie odpowiedzialne. Pracujemy po to, aby ludzie, którzy do nas trafiają mogli odbudować swoje życie i decydować o tym jak ma ono wyglądać na nowo. W 2016 roku rozpoczęliśmy wręczanie znaku Zakup Prospołeczny. Mamy już na Dolnym Śląsku 9 certyfikowanych podmiotów: Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej, Spółdzielnia Socjalna ARTE z Bielawy, Centrum Integracji Społecznej Gminy Kłodzko, Spółdzielnia Socjalna Panato z Wrocławia, Spółdzielnia Socjalna Invest z Nowej Rudy, Spółdzielnia Socjalna Inicjatywa z Polkowic, Spółdzielnia Socjalna Błysk z Lubina, Centrum Integracji Społecznej Gminy Kamieniec Ząbkowicki, Centrum Integracji Społecznej w Krosnowicach. CO ZYSKUJĄ PODMIOTY CERTYFIKOWANE DZIĘKI ZNAKOWI? - lepsze relacje z biznesem i samorządem - dodatkowe narzędzie promocji i reklamy - potwierdzenie wysokiej jakości Twoich produktów i usług - wpływ na profesjonalizację działalności Twojego podmiotu - uwiarygodnienie Twoich produktów w oczach partnerów biznesowych - możliwość korzystania ze wsparcia Dolnośląskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w ramach realizacji projektu Koordynacja Ekonomii Społecznej w województwie dolnośląskim.
OWES
DOLNOŚLĄSKIE OŚRODKI WSPIERANIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W województwie dolnośląskim funkcjonuje 5 Akredytowanych Ośrodków Wspierania Ekonomii Społecznej (OWES). Podmioty prowadzące akredytowane OWES to dolnośląskie organizacje pozarządowe, których działania koncentrują się na wspieraniu społeczności lokalnych, aktywizacji grup defaworyzowanych, edukacji m.in. w obszarze przedsiębiorczości społecznej oraz ekonomizacji Podmiotów Ekonomii Społecznej. Akredytowane OWES pracują zgodnie z opracowanymi przez Komitet Akredytacyjny Standardami (Standardy Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej?- załącznik do Uchwały Komitetu Akredytacyjnego nr z dnia 22.09.2014 r.) w zakresie m.in. formalno-organizacyjnym, etycznym, realizacji usług animacji lokalnej, realizacji usług rozwoju ekonomii społecznej, realizacji usług wsparcia przedsiębiorstw społecznych oraz stosowanych instrumentów wsparcia. Usługi oferowane w ramach Standardów OWES mogą przybierać formę szkoleń, doradztwa (ogólnego, specjalistycznego i biznesowego), działań na rzecz rozwoju partnerstwa oraz udzielania wsparcia finansowego i obejmują: a) Usługi animacji prowadzące do pobudzania aktywności osób, grup i instytucji w przestrzeni publicznej oraz ożywienie społeczności lokalnej. Usługi animacyjne obejmują: - spotkania animacyjne - diagnozę środowiska lokalnego - budowanie partnerstw rozwojowych - dialog obywatelski - planowanie strategiczne na terenie działalnoci OWES b) Usługi rozwoju ekonomii społecznej polegające na udzielaniu indywidualnie dobranego wsparcia w zakresie: - inicjowania tworzenia przez osoby fizyczne lub osoby prawne przedsiębiorstw społecznych, - ekonomizowania organizacji pozarządowych poprzez podjęcie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego lub działalności gospodarczej, - przekształcania przedsiębiorstw (organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą, spółdzielni i spółek) w przedsiębiorstwa społeczne, - wsparcie tworzenia i funkcjonowania integracyjnych podmiotów ekonomii społecznej. c) Usługi wsparcia przedsiębiorstw społecznych przyjmujące formę indywidualnie dobranego poradnictwa w zakresie: - doradztwa specjalistycznego (np. prawne, planowania strategicznego, marketingu, zasobów ludzkich), - doradztwa biznesowego (np. doradztwo branżowe, negocjacje z instytucjami finansowymi, - poszukiwanie partnerów, identyfikacja nisz rynkowych, przygotowanie danych i ofert - doradztwa finansowego (np. księgowo-podatkowe, planowanie finansowe, pozyskiwanie źródeł finansowania). OŚRODKI WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE DOLNOŚLĄSKIM SUBREGION WAŁBRZYSKI (powiaty objęte wsparciem: dzierżoniowski, kłodzki, świdnicki, wałbrzyski, ząbkowicki, miasto Wałbrzych). Dolnośląski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej tworzony przez Forum Aktywności Lokalnej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Ekonomii Społecznej. Dane kontaktowe: lider: Forum Aktywności Lokalnej ul. Ludowa 1 c 58-304 Wałbrzych II piętro, pokoje: 219, 220 i 221 Biuro czynne od poniedziałku do piątku, w godzinach: 8.00. - 16.00. tel./fax: 74 848 01 00 adres e-mail: biuro@dowes.pl strona internetowa: www.forumwalbrzyskie.hb.pl ; www.dowes.pl partner: Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej Siedziba główna: ul. Beethovena 1-2 pok. 26 58-300 Wałbrzych tel./fax: 74 647 88 90 adres e-mail: fres@fres.org.pl strona internetowa: www.fres.org.pl Więcej informacji i oferta OWES: www.dowes.pl SUBREGION LEGNICKO-GŁOGOWSKI I JELENIOGÓRSKI
a) powiaty objęte wsparciem w subregionie legnicko-głogowskim: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki i m. Legnica b) powiaty objęte wsparciem w subregionie jeleniogórskim: bolesławiecki, jaworski, jeleniogórskiego, m. Jelenia Góra, kamiennogórski, lubański, lwówecki, zgorzelecki, złotoryjski) Legnicko- głogowski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej i Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej dla subregionu jeleniogórskiego tworzony przez Legnickie Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich w partnerstwie z Sudeckim Instytutem Rozwoju Regionalnego. Dane kontaktowe: Lider: Legnickie Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich ul. Kościuszki 25/1, 59-220 Legnica tel./fax.: 76 862 58 25 adres e-mail: lsio@lsio.org.pl strona internetowa: www.lsio.org.pl od poniedziałku do piątki w godz. 8:00-16:00 Partner: Sudecki Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Muzealna 9A/2 58-500 Jelenia Góra tel. 690 095 540 adres e-mail: kontakt@sirr.pl strona internetowa: www.sirr.pl/instytut od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00 Więcej informacji subregion legnicko-głogowski i oferta OWES: www.lgowes.lsio.org.pl Więcej informacji subregion jeleniogórski i oferta OWES: www.owes.sirr.pl SUBREGION WROCŁAWSKI (powiaty objęte wsparciem: milicki, oleśnicki, oławski, strzeliński, średzki, trzebicki, wołowski, wrocławski, m. Wrocław). Dolnośląski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej tworzony przez Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowym w partnerstwie z Stowarzyszeniem Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. Dane kontaktowe: Lider: Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych Siedziba Główna we Wrocławiu Biuro projektu: Mennicza 1, Wrocław Biuro czynne od poniedziałku do piątku, w godzinach: 8.00. - 16.00 tel.: 71 796 30 00 adres e-mail: dowes@rcwip.pl, opis partner: Centrum Wspierania Przedsiębiorczości ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95 50-016 Wrocław tel. 71 78 99 215 fax. 71 78 99 214 Więcej informacji i oferta OWES: www.przesiebiorczoscspoleczna.pl oraz Dolnośląski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej tworzony przez Fundację Rozwoju Ekonomii Społecznej w partnerstwie z Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. Dane kontaktowe: lider: Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej Siedziba główna: ul. Beethovena 1-2 pok. 26 58-300 Wałbrzych tel./fax: 74 647 88 90 adres e-mail: fres@fres.org.pl strona internetowa: www.fres.org.pl partner: Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych - Biuro regionalne w Wałbrzychu ul. Ludwika Beethovena 1-2 58-300 Wałbrzych, pok.25 tel.: 74 665 11 11 adres e-mail: rcwip@rcwip.pl Więcej informacji i oferta OWES: www.przedsiebiorczoscspoleczna.pl
Oferty OWES
"Rusza nabór na dotacje dotyczące tworzenia miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych w regionie wrocławskim"
Chcesz zatrudnić pracownika w fundacji, stowarzyszeniu, spółdzielni
socjalnej? Myślisz Pomożemy Ci utworzyć i prowadzić przedsiębiorstwo społeczne pod kątem prawnym, finansowym i (przede wszystkim) biznesowym. Uruchamiamy nabór formularzy zgłoszeniowych dla osób indywidualnych oraz osób prawnych zainteresowanych uzyskaniem bezzwrotnej dotacji na utworzenie miejsca pracy w nowo powstałym lub istniejącym przedsiębiorstwie społecznym, wraz ze wsparciem szkoleniowo-doradczym. Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych wraz z partnerem projektu Stowarzyszeniem Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w związku z realizacją projektu pn. Dolnośląski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, informują, iż w terminie od 21 października do 10 listopada 2016 r. prowadzić będą rekrutację dla osób fizycznych i prawnych chcących utworzyć nowe miejsca pracy w przedsiębiorstwach społecznych. W ramach prowadzonej rekrutacji będzie można starać się o m.in.: - wsparcie finansowe dla osób ubiegających się o zatrudnienie w nowo utworzonych Przedsiębiorstwach Społecznych (max. 18 500 zł na osobę, max 100 000 zł na przedsiębiorstwo społeczne), - wsparcie finansowe na utworzenie miejsc pracy w istniejących Przedsiębiorstwach Społecznych (max. 20 000 zł na osobę, max 100 000 zł na przedsiębiorstwo społeczne). Osoby i podmioty zainteresowane utworzeniem nowym miejsc pracy w
przedsiębiorstwach społecznych prosimy o zapoznanie się z Regulaminem
Rekrutacji dostępnym na stronie internetowej www.przedsiebiorczoscspoleczna.pl
w zakładce Wrocław oraz wypełnienie Stowarzyszenie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości ul. Piłsudskiego 95 50-016 Wrocław Wszystkie dokumenty związane z rekrutacją w wersji elektronicznej są dostępne tutaj. Rekrutacja będzie trwać w dniach od 21 października 2016r. do 10 listopada 2016r. W razie pytań lub wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji pod numerami
telefonów Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej dla subregionu jeleniogórskiego zaprasza na spotkanie informacyjne w Jeleniej Górze Celem głównym działań OWES dla subregionu jeleniogórskiego jest tworzenie miejsc pracy w sektorze ekonomii społecznej w nowopowstałych przedsiębiorstwach społecznych oraz w przedsiębiorstwach społecznych już funkcjonujących. Wysokość wsparcia na jedno miejsce pracy wynosi: 23 129,28 zł Więcej szczegółów odnośnie oferty wsparcia przedstawiona zostanie podczas spotkania. Termin: 13.10.2016 Organizator: Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej dla Subregionu Jeleniogórskiego Godziny spotkania: 15:00 -16:30 Miejsce: Plac Ratuszowy 58 sala: 15 58-500 Jelenia Góra
Do udziału w spotkaniu zapraszamy przedstawicieli organizacji pozarządowych Podmiotów Ekonomii Społecznej, instytucje wspierające ekonomię społeczną,
przedsiębiorstwa społeczne
Kontakt
DOLNOŚLĄSKI OŚRODEK POLITYKI SPOŁECZNEJ
ul. Trzebnicka 42, 50-230 WROCŁAW
Tel./Fax 071/770 42 20
Adres e-mail: dops(at)dops.wroc.pl
Zastępca Dyrektora DOPS - Izabela Łuków
Adres e-mail: i.lukow(at)dops.wroc.pl
Telefon: 071/770 42 22
Kierownik Działu Funduszy Unijnych - Magdalena Macura
Adres e-mail: m.macura(at)dops.wroc.plTelefon: 508 215 198 Specjalista ds. organizacji spotkań i obsługi sekretariatu komitetu - Sandra Kmieciak Telefon: 500 156 050 Fax: 071/770 42 30 Adres e-mail: s.kmieciak(at)dops.wroc.pl Specjalista ds. ekonomii społecznej - Lucyna Pachciarz Adres e-mail: l.pachciarz(at)dops.wroc.pl Telefon: 500 156 050 Specjalista ds. organizacji spotkań/ Obsługa finansowa projektu - Justyna Góźdź Adres e-mail: j.gozdz(at)dops.wroc.pl Telefon: 500 156 066 Specjalista ds. doradztwa-Marta Lebiecka Adres e-mail: m.lebiecka(at)dops.wroc.pl Telefon: 500 156 055 Specjalista ds. współpracy-Małgorzata Ziemiańska Adres e-mail: m.ziemianska(at)dops.wroc.pl Telefon: 500 156 055 Baza PES
Poniżej udostępniamy bazy danych podmiotów ekonomii społecznej funkcjonujących w województwie dolnośląskim, opracowane na podstawie dostępnych rejestrów.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dobre praktyki
KATALOG DOBRYCH PRAKTYK Katalog Dobrych Praktyk powstał z myślą o promocji dolnośląskich podmiotów ekonomii społecznej, realizujących ciekawe i innowacyjne przedsięwzięcia łączące działania prospołeczne z skutecznością rynkową.
W lutym 2014 r. otrzymał-jako pierwszy na Dolnym Śląsku- Certyfikat ”Zakupu Prospołecznego”.
https://www.facebook.com/cisgminaklodzko/ Centrum Integracji Społecznej Gminy Kłodzko jest samorządowym zakładem budżetowym Gminy Wiejskiej Kłodzko, który realizuje zadania z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach reintegracji zawodowej Centrum prowadzi zajęcia w 5 warsztatach: We wrześniu 2016 r. otrzymało znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
Wielobranżowa Spółdzielnia PANATO to przedsiębiorstwo społeczne łączące lokalny rynek projektowy z ekologiczną produkcją. Organizację tworzą trzy współpracujące ze sobą pracownie: Pracownia Szycia, Pracownia Sitodruku, Pracownia Kreacji. Przedsiębiorstwo społeczne łączące działalność gospodarczą z działalnością non profit. Spółdzielnia Socjalna PANATO angażuje się społecznie przeznaczając swoje wypracowane nadwyżki na realizację działań społecznych, m.in. edukację w zakresie ekonomii społecznej i ekologii oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego. Firma przyjazna osobom We wrześniu 2016 r. otrzymała znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
http://www.inicjatywa.polkowice.pl/ Spółdzielnia Socjalna „Inicjatywa” to przedsiębiorstwo, które powstało w Polkowicach, i wykluczeniem społecznym. Na działalność spółdzielni składają się 4 filary: We wrześniu 2016 r. otrzymała znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna ARTE ma być wsparciem dającym możliwość pracy ludziom, którzy chcą zacząć swoje życie od nowa. Spółdzielnia Socjalna stwarza możliwość zatrudnienia i szerszej pomocy ludziom, dlatego skupiamy się na realizacji naszych działań statutowych. Właśnie tak w dużym skrócie wyglądała droga powstawania Wielobranżowej Spółdzielni Socjalnej ARTE, w której równoprawnie i kolektywnie zarządza 9 osób. Ostateczny skład i zakres branż jest sumą umiejętności oraz zainteresowań jej członków. Ważna jest ekonomia, ale nie mniej niż wartości którym staramy się być wierni. Wielobranżowa (4 branże):
We wrześniu 2016 r. otrzymała znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
http://www.spoldzielniainvest.pl/ Spółdzielnia Socjalna INVEST to przedsiębiorstwo społeczne, które wypracowane zyski przeznacza na realizację celów reintegracji społecznej i zawodowej. W listopadzie 2016 r. otrzymała znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
http://blysk.lubin.pl/index.php Spółdzielnia Socjalna „Błysk” świadczy fachowe i rzetelne usługi porządkowe tworzy stabilne i bezpieczne miejsca pracy aktywizując osoby zagrożone wykluczeniem społecznym i zawodowym. Wyróżnia ich indywidualne podejście do klienta, tak aby obie strony były
https://www.facebook.com/cis.krosnowice/?ref=page_internal Centrum Integracji Społecznej przy Stowarzyszeniu "Edukacja i rozwój" w Krosnowicach oferuje na terenie powiatu kłodzkiego usługi sprzątania wewnątrz i na zewnątrz budynków, utrzymanie czystości w zakładach pracy i miejscach publicznych. W porozumieniu z przedsiębiorcami/pracodawcami ustala indywidualne formy współpracy, także stałe praktyki w miejscu pracy. W listopadzie 2016 r. otrzymało znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”.
https://www.facebook.com/CIS-Gminy-Kamieniec-Z%C4%85bkowicki-657428900946805/?ref=page_internal
Centrum Integracji Społecznej to jednostka organizacyjna, gdzie zatrudnienie znajduje wielu bezrobotnych z gminy Kamieniec Ząbkowicki. CIS jest powołane do realizacji zadań mających na celu reintegrację zawodową i społeczną osób dotkniętych wykluczeniem społecznym, które ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie same zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują W listopadzie 2016 r. otrzymało znak Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny”. Artykuły i publikacje
Publikacje:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Słowniczek Ekonomii Społecznej
Stanowią odpowiedź na rosnącą potrzebę realizacji społecznie odpowiedzialnych zamówień przez podmioty sektora publicznego. Realizacja usług i dostaw przez podmiotów ekonomii społecznej to jeden ze sposobów niwelowania problemów społecznych, przy jednoczesnej realizacji zamówień niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej i realizacji jej zadań. Stosowanie klauzul społecznie w zamówieniach publicznych prowadzi do tworzenia stabilnych miejsc pracy, przez co ogranicza występowania problemów społecznych, takich jak bezrobocia np. osób niepełnosprawnych oraz wspiera oddzielnie inicjatywy, sprzyjające rozwoju społeczności lokalnej. 28 lipca 2016 r. uległy zmianie przepisy Ustawy o Prawie zamówień publicznych, który w zakresie stosowania przepisów dotyczących klauzul społecznych. Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość zastosowania dwóch rozwiązań: 1. Klauzula zastrzeżona Zgodnie z art. 22 ust 2 Ustawy Prawa zamówień publicznych Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzieleniu zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych, w szczególności: 1. osób niepełnosprawnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2011 r. poz. 72, z późn. zm. 2 ); 2.bezrobotnych w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645,691 i 868); 3. osób pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, o których mowa w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. poz. 557, z późn. zm. 3 ), mających trudności w integracji ze środowiskiem; 4. osób z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 546); 5. osób bezdomnych w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 16, z późn. zm.4 ); 6. osób, które uzyskały Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzieleniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. z 2012 r. poz.680, z 2013 r. poz. 1650, z 2014 r. poz. 1004, z 2015 r. poz. 1607 oraz z 2016 r. poz. 783); 7. osób do 30 roku życia oraz po ukończeniu 50 roku życia, posiadających status osób poszukujących pracy, bez zatrudnienia; 8. osób będącymi członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji szczególności będących członkami mniejszości narodowych i etnicznych w rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym ( Dz. U. z 2015 r. poz. 573 oraz 2016 r. poz. 749).
2. Klauzula zatrudnieniowa Zgodnie z art. 29 ust. 4 Ustawy Prawa zamówień publicznych zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia, które mogą obejmować aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, w związane z innowacyjnością lub zatrudnieniem, w szczególności dotyczące zatrudnienia: 1) bezrobotnych, w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; 2) młodocianych, o których mowa w przepisach prawa pracy, w celu przygotowania zawodowego; 3) osób niepełnosprawnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; 4) innych osób niż określone w pkt 1, 2 lub 3, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu społecznym (Dz. U. z 2011 r. poz. 225 i 1211 oraz 2015 r. poz. 1220 i 1567) lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Warunkiem niezbędnym do zastosowania klauzul jest wskazanie i opisanie w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz określeniu w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (m.in. formułowaniem odpowiednich zapisów klauzul, zapisów w umowie, przygotowania dodatkowych oświadczeń), określenia preferencji zamawiającego (kryteria oceny oferty z uwzględnieniem kryterium społecznego), przygotowania dokumentacji związanej z przebiegiem zamówienia, w tym monitoringu/kontroli prawidłowości jego realizacji (np. brak precyzyjnych wytycznych dla zamawiających dot. sposobu realizacji wymogu zatrudniania na podstawie umowy o pracę głównie w robotach budowlanych).
Zamówienie poniżej 30 tys. EURO dla spółdzielni socjalnych Zmieniony artykuł ustawy o spółdzielniach socjalnych brzmi: Art. 15a. 1. Jednostka sektora finansów publicznych udzielając zamówienia, które nie podlega ze względu na jego wartość ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.-Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) może zastrzec, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie spółdzielnie socjalne, działające na podstawie ustawy lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z uwzględnieniem przepisów art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. 2. Informacja o zastrzeżeniu, o którym mowa w ust. 1, musi znaleźć się we wniosku o uruchomienie procedury udzielenia zamówienia publicznego oraz w odpowiednich dokumentach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Stosowanie klauzul społecznych podczas realizacji zamówień publicznych nie powinno być traktowane jako pomoc i wsparcie dla przedsiębiorstw społecznych, lecz jako sposób na wyrównanie szans osób z deficytami społeczno-zawodowymi w dostępie do rynku pracy. Dzięki racjonalnemu wykorzystaniu klauzul społecznym administracja publiczna może uzyskać podwójną korzyść: po pierwsze otrzymać produkt lub usługę dobrej jakości, a po drugie ograniczyć specyficzne dla danego obszaru problemy społeczne, co w efekcie przyczyni się do ograniczenia wydatków na np. pomoc społeczną. Akademia BIZnES CLASS
![]() Przedstawiciele firm (Objectivity, UBS, PwC), organizacja pozarządowa (Fundacja Laboratorium Odpowiedzialnego Biznesu), jednostka samorządu (Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej) oraz uczelnia wyższa (Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu) połączyły siły, aby podzielić się swoimi zasobami i kompetencjami z podmiotami społecznymi z biznesowym zacięciem. Inauguracja przedsięwzięcia miała miejsce 8 grudnia podczas Dolnośląskiego Forum Rozwoju Ekonomii Społecznej. Tego dnia symbolicznie zadeklarowało współpracę 6 ww. instytucji z sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego. AKADEMIĘ BIZnES CLASS ma przygotować podmioty ekonomii społecznej do wdrożenia innowacyjnego produktu. Analiza pomysłów, szkolenia z marketingu i zarządzania organizacją, a także wsparcie konsultacyjne przedstawicieli biznesu i młodych artystów ma służyć dopracowaniu produktu oraz przygotowania dolnośląskich podmiotów ekonomii społecznej do uruchomienia sprzedaży. Przekazanie środków finansowych na rozwój produktu będzie wyrazem uznania dla tych podmiotów, które wykonają największą pracę podczas akademii i przekonają firmy do zainwestowania w ulepszone produkty. Partnerom zależy na tym, aby każdy podmiot, który ukończy akademię odniósł swój indywidualny sukces, dlatego obok szkoleń dopasowanych do potrzeb uczestników zaplanowano osobistych doradców. Każdy podmiot ES będzie miał swojego mentora biznesu i mentora designu. Przez cały proces edukacyjny mentorzy biznesu będą mieli za zadanie dzielić się swoim doświadczeniem i analizować produkt pod względem jego atrakcyjności rynkowej. Mentorzy designu to studenci Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, którzy dołożą wymiar artystyczny poszczególnym produktom, projektując dla nich unikatowy wygląd. Zapraszamy podmioty ekonomii społecznej, które chciałyby wziąć udział w Akademii. Rekrutacja rusza od teraz i trwa do 7 stycznia 2018 roku. Zgłoszenie można wypełnić pod linkiem: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScv4TpHrprFZPPEipE5PTQvrzGNhoxgzH2T1GAiHMK4phFObA/viewform ------------------------------------------------------------------------------------------ Dolnośląskie Forum Rozwoju Ekonomii Społecznej organizowane przez Dolnośląskie Ośrodek Polityki Społecznej to przestrzeń dla przedstawicieli różnych sektorów do włączenia się w działania na rzecz ekonomii społecznej, rozwoju jej infrastruktury i różnorodności. Celem tego wydarzenia jest dzielenie się potencjałem pomiędzy uczestnikami, posiadającymi wiedzę i doświadczenia z różnych obszarów i branż. Co się działo na FORUM? 1. WPROWADZENIE celem, którego było ujednolicenie wiedzy uczestników na tematy, które będą poruszane w części warsztatowo dyskusyjnej (WORLD CAFE). 2. INAUGURACJA AKADEMII BIZnES CLASS celem której było pokazanie, że współpraca wielu różnych instytucji na rzecz ES jest możliwa i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Łączenie zasobów pozwala minimalizować koszty i realizować bardziej kompleksowe przedsięwzięcia. 3. CERTYFIKACJA PES - ZNAK ZAKUPPROSPOŁECZNY celem, której było nadanie rangi i budowanie marki znaku Zakup Prospołeczny na Dolnym Śląsku oraz promocja podmiotów ES jako społecznie odpowiedzialnych dostawców produktów i usług. Certyfikaty były wręczane przez Przedstawiciela Zarządu Województwa Dolnośląskiego p. Jerzego Michalaka oraz Wiceprezesa Fundacji im. Królowej Polski św. Jadwigi, pomysłodawcę znaku - p. Tomasza Mikę. 4. MINI TARGI PRODUKTÓW ES celem, których była promocja podmiotów ES jako społecznie odpowiedzialnych dostawców produktów i usług oraz zebranie informacji zwrotnej od uczestników (w tym przedstawicieli biznesu) na temat ulepszania produktów. 5. STOLIKI DYSKUSYJNE METODĄ WORLD CAFE celem, których było wypracowanie rekomendacji na istotne dla ES tematy (publikacja pdf) oraz scenariusza kampanii społecznej, promującej ES. Na wydarzeniu będą m. in. przedstawiciele/prelegenci: ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO, UBS, OBJECTIVITY, PWC, FUNDACJI LABORATORIUM ODPOWIEDZIALNEGO BIZNESU, ASP, PANATO, SPÓŁDZIELNI FAJNA, DOLNOŚLĄSKIEGO KOMITETU ROZWOJU EKONOMII SPOŁECZNEJ, FUNDACJI DOM POKOJU, ORANGE JUICE. Dolnośląskie Forum Rozwoju Ekonomii Społecznej było współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 - 2020, Oś Priorytetowa 9 Włączenie Społeczne, Działanie 9.4 Wspieranie gospodarki społecznej.
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Liczba odwiedzin: 5324
Liczba gości online: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie tylko za zgodą autora Serwisu. Copyright © 2009-2018 Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej · Webmaster: Adrian Rode |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |